علوم مدرن در حال کشف قدرت نهفته در ادويه جات و گياهان است تا از آنها براي مقابله با بيماري هاي مختلف، از سرطان گرفته تا آلزايمر استفاده کنند. دانشمندان کم کم متوجه مي شوند که چرا اينگونه ادويه ها از هزاران سال پيش توسط اجداد ما استفاده مي شده اند. به طور مثال در هندوستان از زمان هاي گذشته استفاده ي زياد از ادويه هاي گوناگون مرسوم بوده و آمار بيماري هايي مثل بيماري هاي قلبي و سرطان که با روش تغذيه ارتباط مستقيمي دارند پايين بوده است اما از زماني که هندي ها روش سنتي خود را کنار گذاشته اند و از الگوهاي تغذيه اي غربي استفاده کرده اند شيوع اين بيماري ها نيز بيشتر شده است. با وجودي که هنوز علم به طور کامل استفاده از اين ادويه هارا براي درمان بيماري ثابت نکرده، شواهد قابل توجهي مبني بر کاهش علائم مزمن بيماري هاي مختلف وجود داشته است. البته هميشه راه درست اين است که با پزشک خود م کنيد.



فلفل چيلي
باعث افزايش سوخت و ساز بدن مي شود
فلفل چيلي باعث تند شدن و خوش مزه تر شدن غذاي شما مي شود و در عين حال به سوخت و ساز بدن نيز کمک مي کند. کاپسايسين ماده اي است که در انواع فلفل هاي تازه يا خشک شده وجود دارد و باعث احساس تندي مي شود. تحقيقات نشان داده که اين ماده باعث سوزاندن کالري بيشتري مي شود و در عين حال باعث تحريک شيميايي مغز شده که به نوبه ي خود باعث مي شود کمتر احساس گرسنگي کنيد. در يک تحقيق مشخص شد که افراد با اضافه کردن سس تند به غذاي خود تا 16 درصد کالري کمتري مصرف کردند. جالب اينکه تحقيقات جديد نشان مي دهند که ماده اي مشابه کاسپياسين که در فلفل هاي شيرين وجود دارد نيز همان تأثير را دارد. کاسپياسين همچنين مي تواند خطر زخم معده را کاهش دهد زيرا به سلول هاي معده کمک مي کند که با باکتري هايي که باعث زخم معده مي شوند بجنگند. علاوه بر اين براي قلب هم مفيد است چون LDL بد خون را به شکل مفيد تري که کمتر در رگ ها رسوب مي کند تبديل مي کند.



زنجبيل
ناراحتي معده را تسکين مي دهد و دردهاي ناشي از آرتروز را کاهش مي دهد.
تحقيقات نشان داده اند که عصاره ي زنجبيل مي تواند حالت تهوع ناشي از بارداري يا بعد از عمل جراحي و شيمي درماني را کاهش دهد. علاوه بر اين اين ماده حاوي موادي است که با التهاب مقابله مي کنند و بنا بر نظر بسياري از دانشمندان دردهاي مفصلي ناشي از آرتروز و همچنين درد هاي عضلاني را آرام مي کند. در تحقيقي که به تازگي انجام شده افراد مورد آزمايش براي مدت 11 روز از کپسول هاي حاوي زنجبيل استفاده کردند و وقتي انجام حرکات ورزشي را شروع کردند دردهاي ماهيچه اي آنها تا 25 درصد کاهش يافت. تحقيق ديگري نشان داد که تزريق عصاره ي زنجبيل به زانوي افراد باعث کاهش دردهاي ناشي از آرتروز شد.



دارچين
قند خون را ثابت نگه مي دارد
برخي تحقيقات نشان داده اند که اضافه کردن يک قاشق چايخوري دارچين به غذاي روزانه يا مصرف آن به شکل کپسول به بيماران ديابتي تيپ 2 کمک مي کند که قند خون خود را کنترل کنند. دارچين باعث مي شود ميزان قندي که بعد از غذا در خون ترشح مي شود کاهش يابد. البته ميزان اين تأثيرات محدود هستند.



زردچوبه
التهاب را کاهش داده و رشد تومورها را مهار مي کند.
در هندوستان از زردچوبه خمير درست مي کنند و از آن براي مداواي زخم ها استفاده مي کنند. همچنين از چاي زردچوبه براي درمان سرماخوردگي و بيماري هاي تنفسي استفاده مي کنند. پزشکي مدرن نيز فوايد قابل توجهي براي زردچوبه ذکر کرده است. اين فوايد بخاطر وجود ماده اي بنام کورکومين است که سرشار از آنتي اکسيدان ها و ضد التهاب است. کورکومين دردهاي مفصلي، زخم ها و دندان درد را کاهش مي دهد. علاوه برا ين دانشمندان در حال تحقيقات بيشتر بر روي اين ماده هستند تا از آن براي درمان بيماري هاي قلبي، ديابت و آلزايمر استفاده کنند. البته تأثير اين ماده بر روي سرطان هاي روده ي بزرگ، پروستات و سينه ثابت شده زيرا کورکومين موجود در زردچوبه از رشد تومور هاي سرطاني جلوگيري کرده و آنزيم هاي سرطان زا را سرکوب مي کند.



زعفران
باعث خوش خلقي مي شود
زعفران از گذشته در طب سنتي ايراني به عنوان يک ماده ي نشاط آور استفاده مي شده و معمولاً در چاي يا بر روي برنج مصرف مي شده است.تحقيقاتي که در بيمارستان روانپزشکي روزبه در طهران انجام شده نشان مي دهد که استفاده از زعفران علائم سندروم پيش از قاعدگي و افسردگي را در ن کاهش مي دهد. در يک تحقيق 75 درصد از ني که اين علائم را بروز مي دادند روزانه کپسولهاي حاوي زعفران دريافت مي کردند و به اين نتيجه رسيدند که علائمي مثل بدخلقي يا افسردگي در آنها به نصف رسيده بود در حالي که تنها 8 درصد از ني که زعفران مصرف نکرده بودند اين بهبود را احساس کردند.


جعفري
رشد سلول هاي سرطان سينه را کنترل مي کند.
دانشمندان دانشگاه ميسوري کشف کرده اند که اين گياه مي تواند رشد سلول هاي سرطان سينه را مهار کنند. اين مطلب در مجله ي “خوب خوردن” در سال جاري چاپ شده بود. در اين تحقيق، حيواناتي که آپيگنين به آنها داده شده بود (ماده اي که در جعفري و کرفس موجود است)مقاومت شان در برابر بوجود آمدن تومورهاي سرطاني بيشتر شده بود. متخصصين عقيده دارند ک روزانه حدود يک قاشق جعفري تازه را به غذاي روزانه ي خود بيافزاييد.



مريم گلي
حافظه را تقويت مي کند و گلودرد را تسکين مي دهد.
متخصصين گياه شناسي توصيه مي کنند که براي تسکين دل درد يا گلو درد چاي مريم گلي بنوشيد. در يک تحقيق اسپري اين ماده بر گلوي بيماران نيز گلودرد آنها را کاهش داده بود. تحقيقات ديگري نيز اظهار کرده اند که استفاده از اين گياه در مراحل اوليه ي بيماري آلزايمر مانع از بين رفتن استيلچولين مي شود که يک ماده ي شيميايي در مغز است که در حافظه و يادگيري نقش دارد (البته اين تحقيق هنوز در مراحل اوليه است). در تحقيق ديگري که بر روي دانشجويان انجام شده، کساني که از کپسولهاي حاوي عصاره ي مريم گلي استفاده کردند در تست هاي حافظه بسيار موفق تر بودند و احساس شادابي بيشتري نيز داشتند.



رزماري يا اکليل کوهي
تمرکز مغزي را افزايش داده و با باکتري هاي موجوددر غذا مبارزه مي کند.
در تحقيقي که اخيراً انجام شده وقتي عطر روغن هاي معطر رزماري در اتاق هاي دانشجويان بود افراد در آزمون هاي حافظه و هوشياري نمرات بهتري به دست مي آوردند. از رزماري معمولاً براي طعم دار کردن گوشت و مرغ استفاده مي شود و البته دليل علمي هم دارد. اسيد رزمارينيک و ساير ترکيبات موجود در اين گياه با باکتري ها مي جنگند و از فاسد شدن گوشت جلوگيري مي کنند و باعث مي شوند که حتي گوشت پخته شده نيز سالمتر باشد. در مارچ 2010 دانشگاه کانزاس گزارش تحقيقي را منتشر کرد که نشان ميداد که اضافه کردن عصاره ي رزماري به گوشت چرخ شده از بوجود آمدن ترکيبات سرطان زا که با مصرف گوشت کباب شده و يا سرخ شده بوجود مي آيند جلوگيري مي کند.